De TU Delft heeft een Europese miljoenensubsidie binnengehaald voor het ontwikkelen van een hybride passagiersvliegtuig. Het toestel moet honderd zitplaatsen krijgen en vliegen op zowel fossiele brandstof als elektriciteit.
De universiteit werkt samen met het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Samen ontvingen de partijen 5 miljoen euro van de Europese Unie voor het project Novair, dat staat voor Novel Aircraft Configurations and Scaled Flight Testing Instrumentation.
Hoogleraar Leo Veldhuis ziet het ontwikkelen van een hybride toestel als een realistisch alternatief voor volledige elektrisch aangedreven toestellen.
“Dat is een hype”, zegt hij in universiteitsblad Delta. “Als je veel mensen over een grote afstand wilt vervoeren, dan kan dat niet volledig elektrisch. Daarvoor is de accucapaciteit te klein.”
Met het te ontwerpen hybride vliegtuig verwacht Veldhuis een ‘Toyota Prius van de lucht’ te kunnen bouwen. “Het idee is om een gasturbine elektriciteit te laten opwekken om de motoren aan te drijven. We kopiëren min of meer de auto-industrie.”
Drie teams werken de komende vier jaar aan de technologie. Als uitgangspunt wordt een vergrote versie van de populaire ATR72 turboprop genomen. “Ons toestel moet betere prestaties leveren.”